Samoloty LOT-u mają średnio 8 lat. Jak wypadają na tle flot innych linii lotniczych w Europie

Dom - Firmy - Samoloty LOT-u mają średnio 8 lat. Jak wypadają na tle flot innych linii lotniczych w Europie

30.07.2019-909 widoki -Firmy

Flota Polskich Linii Lotniczych. Jak dużo lat mają samoloty LOT?

Polskie Linie Lotnicze LOT mają w swojej flocie ponad 60 samolotów. Ich średni wiek to niewiele więcej niż 8 lat. Najstarsza maszyna w barwach narodowego przewoźnika swój pierwszy lot odbyła w 1996 roku, najmłodsza - w czerwcu br.

Według danych przedsiębiorstwa ch-aviation, analizującej rynek aeronautyczny, najmłodszymi samolotami w Europie może się poszczycić tani przewoźnik Norwegian UK. Ich wiek to niespełna rok kalendarzowy.

Niemieckie tanie linie lotnicze Eurowings mają samoloty w wieku średnio dwa, 5 roku, Wizz Air - blisko 5 lat, Ryanair - niespełna szóstej lat, Finnair - nieopodal 9, 5 roku, Lufthansa i Air France a mianowicie około 12 lat.

Small Planet Airlines Nasz kraj korzysta z floty w średnim wieku 15, 5 roku, Enter Air a mianowicie blisko 17 lat. 1 z najstarszych flot przy Europie zalicza się do SprintAir - średni wiek jej 17 samolotów to blisko 29 lat.

- Linie niskokosztowe ogólnie mają młodsze floty niż przewoźnicy tradycyjni. W czołówce są więc m. in. Norwegian, Pobeda, WOW air, Eurowings i Wizz Air - komentuje Dominik Sipiński, ekspert lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

- Linie regionalne o niewielkich flotach mają możliwość je stosunkowo szybko odmłodzić, dlatego w czołówce są m. in. Canarias Airlines, BRA, Stobart Air lub Luxair. Jednak wielu spośród nich brakuje kapitału, dlatego tego typu linie przylegają również do najgorszych u dołu tym względem, jak choćby szkocki Loganair, polski Sprint Air czy szwedzka Amapola Flyg - dodaje.

Jego zdaniem na wyróżnienie zasługuje rosyjski Aeroflot, który to ma ponad 200 samolotów o średniej wieku zaledwie czterech lat. - Wówczas efekt zarówno licznych dostaw nowych rosyjskich Suchojów SSJ w ostatnich latach oraz szerokokadłubowych samolotów zachodnich fabrykantów - ocenia.

Najstarszy samolot we flocie PLL LOT ma 22 czasy, najmłodszy - lata od czasu czerwca br.

- Najstarszy samolot w barwach LOT-u to B737 Classic wyprodukowany w 1996r. Używane przez nas najmłodsze egzemplarze to: przekazany z fabryki Boeinga 28 czerwca br. B787-9 przy specjalnym biało-czerwonym malowaniu oraz czwarty z Boeingów 737 MAX 8 w dniach 29 czerwca - powiada Aleksandra Dąbkowska z biura podróży prasowego PLL LOT.

Założone 90 lat temu Polskie Linie Lotnicze LOT w latach 80. ubiegłego wieku rozpoczęły wymianę floty odrzutowców z samolotów radzieckiej produkowaniu na amerykańskie Boeingi.

Dziś flota PLL LOT składa się 11 Boeingów 787 Dreamliner w trzech wersjach, 11 Boeingów 737 trzech generacji, 30 Embraerów w trzech wersjach i 12 turbośmigłowych Bombardierów Q400.

- Najnowszy spośród Embraerów 195 w naszej flocie to maszyna na temat rejestracji SP-LNM. Wszystkie 6 egzemplarzy były wcześniej używane przez brazylijskiego przewoźnika Azula. LOT pozyskał je za sprawą umowie leasingowej z NAC. Najmłodszy egzemplarz ma dziś 4 lata - daje Dąbkowska.

Foto: Mariusz Olszewski / Business Insider Polska

Plan LOT-u: 5 oryginalnych samolotów do samego końca roku

Do ukończenia 2018 r. we flocie LOT ma się pojawić jeszcze 5 nowych samolotów - cztery Embraery 190 i jeden Boeing 737 MAX 8.

- Pod względem wieku floty LOT wypada dość przeciętnie, a średnią wieku zawyżają przede wszystkim trzy Boeingi 737-400 i Embraery 170 - dodaje Dominik Sipiński. Zwraca jednak uwagę, że wiek samolotów to jedynie jeden z czynników wpływających na stan floty.

- Nawet starsze urządzenia mogą być doskonale czyste, bezpieczne i komfortowe. A w segmencie samolotów wąskokadłubowych to właśnie "nowe" często oznacza "mniej komfortowe", ponieważ dziś na pokładach instaluje się znacznie więcej foteli niż kilkanaście lat wstecz - podkreśla ekspert.

Związane z